stef78 skrev:Men så besluttede jeg mig for at købe en kajak
Som i kunne forestille jer, er det mindst lige så forvirrende.
Hej Stef
Det er mange gange sværere at vælge en god kajak der passer en, end at vælge en god fluestang, men du kan godt drage et par paralleller, for ligesom fluestangen skal passe til ens kastestil og den type fluefiskeri som man dyrker, så skal kajakken passe 100% til ens kropbygning og rostil, og det er ikke noget man kan bedømme på en kort prøvetur. Og derfor er det faktisk ikke ualmindeligt, at folk når at få købt 2 eller 3 kajakker, førend de endelig finder en som passer til dem.
Min erfaring er, at man mindst skal ro en 10-20 kilometer i en kajak, førend man rigtig får fornemmelsen af om den passer til ens krop og rostil, derfor vil jeg anbefale, at du melder dig ind i en kajakklub, hvis det er en velassorteret klub, så har den typisk en 5-10 forskellige kajaktyper i forskellige størrelser, og de klubmedlemmer som har anskaffet sig en privat kajak, er som regel villige til at låne den ud til en prøvetur, på den måde kan du uden de store udskrivninger få prøvet dig frem og finde lige netop den kajaktype som passer til dig.
Det er i hvert fald en meget sikre metode end at gå ind i en kajakbutik, hvor du kun bliver tilbudt et par korte prøveture i to - tre forskellige kajakker.
I en kajakklub kan du også få et kajakkursus til en rimelig pris, i nogle klubber er det helt gratis for nye medlemmer, der er nemlig en lang række sikkerhedsmæssige ting, som det er utroligt vigtigt at du får indøvet, hvis vandet kun er 8-10 grader varmt, så er det jo temmelig vigtigt, at du ved hvordan du i en fart komme op kajakken igen, hvis du skulle være uheldig kæntre, og det er jo også rigtig blæret at kunne lave en grønlædervending.
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen