Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/kajakfisker.dk/public_html/phpBB3_Forum/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/kajakfisker.dk/public_html/phpBB3_Forum/includes/bbcode.php on line 472
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
KAJAKFISKER.dk • Vis emne - begynder.

begynder.

Rigning - Udstyr - Typer - Transport - Beklædning - Sikkerhed

begynder.

Indlægaf stef78 skrevet 31. maj 2008, 14:01

Hejsa

Jeg er vant til at rode og bande mig igennem fluestænger.
Cirke hvergang jag skal have en ny, og troede ikke der var noget mere kompliceret. :roll:
Men så besluttede jeg mig for at købe en kajak ;)
Som i kunne forestille jer, er det mindst lige så forvirrende.
Den skal bruges til lidt af hvert. Der skal kunne fiskes fra den.
Samt kunne bruges til længere ture, med oppakning til flere dage.
Jeg har kigget på tilbudet som kajakfisker henvender til.
Dækker det mine kreteier.
Jeg er 170 høj og vejer 66 kilo.

Mvh Steffen Dantoft
stef78

Re: begynder.

Indlægaf The Yak Viking skrevet 31. maj 2008, 19:22

well, foerst bliver du noed til at proeve en kayak , for at see om det er noget for dig, kayak hotellet har lidt af vhvert saa der ville jeg nu starte , ellers er der prvate og vel fynfiskerne har nogle rigtige gode kayakfolk ogsaa og traffes tid , saa er det jo muligt at haenge paa, og dermed faa en idea hvad du skal bruge til lige dine formaal, held og lykke :) johnny
Be Happy, Don't Worry :)
Billede
Brugeravatar
The Yak Viking

Geografisk sted: Northeast Florida & Danmark Kalundborg

Indlægaf Bjarne Poulsen skrevet 1. jun 2008, 22:25

stef78 skrev:Hejsa

Jeg er vant til at rode og bande mig igennem fluestænger.
Cirke hvergang jag skal have en ny, og troede ikke der var noget mere kompliceret. :roll:
Men så besluttede jeg mig for at købe en kajak ;)
Den skal bruges til lidt af hvert. Der skal kunne fiskes fra den.
Samt kunne bruges til længere ture, med oppakning til flere dage.
Jeg har kigget på tilbudet som kajakfisker henvender til.
Dækker det mine kreteier.
Jeg er 170 høj og vejer 66 kilo.

Mvh Steffen Dantoft

Hej Steffen!

Jamen så går det sikker med kajakkerne som det er gået med fluestængerne: Du har femten i skabet, men bruger kun en eller to :-).

Seriøst: Skab dig et teoretisk overblik, gerne med hjælp af de forskellige betragtninger her: http://kajakfisker.dk/Tilbud/Behov%20og ... kaber.html. Forhåbentlig får du sat et par ting på plads. Fx. at det bliver et svært valg, så start med at vælge fra! Men under alle omstændigheder bliver dit endelige valg et kompromis. Vær bevidst om de fordele og ulemper dit endelige valg medfører. Glæd dig over de positiv fordele, og lev med ulemperne, som måske ikke bliver så alvorlige i den sidste ende.

Når du har gjort dig nogle tanker og er kommet lidt nærmere et valg, så må du ud og prøve. Enten i klubber, butikker eller hos noge af os der allerede er kajakfiskere.

Tilbage til tilbudet: Afhængig af hvilket behov man har som kajakfisker, så vil det som nævnt altid være et kompromis. Tilbudet er en allround kajak, som er stabil at sidde i, men absolut ikke en race. Racer havkajakken er heller ikke egnet at fiske fra, så det er alligevel ikke interessant. Præcis Orca'en er valgt som "slagtilbud" netop på grund af sine egenskaber for os kajakfiskere. Der er en grund til, at alle andre er valgt fra som supertilbud.
Med venlig hilsen

Bjarne Poulsen
Brugeravatar
Bjarne Poulsen

Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf henrik.keller skrevet 3. jun 2008, 08:09

Hej Steffen

Jeg havde de samme ønsker som dig vedr. kajak, og for ca. 14 dage siden købet denne Orca 16 kajak som passede bedst til mig. Jeg har desværre ikke fået rigget den til fiskeri endnu og desværre også kun fået 2 turer………det er som om hver gang jeg køber en kajak får jeg meget arbejde :cry:

Som alle andre skriver, så skal kajakker prøven, det er næsten som med bukser, de skal sidde rigtigt og føles rare at have på, det samme med en kajak.

Jeg kan kun anbefale dig at besøg Kano og Kajak Butikken, de giver en super service og du har mulig for at prøve forskellige kajakker i havnen.

Jeg har før haft en sit-on-top, den var meget mere stabil og super at fiske fra, men den var ikke sjov at sejle med (tung at sejle, tung at løfte og meget vindfølsom). Men som Bjarne skriver start med at vælge fra og derefter prøv de kajak som er interessante for dig et par gange inden du køber :!:

//Henrik Keller
henrik.keller

Geografisk sted: Greve

Indlægaf stef78 skrevet 5. jun 2008, 13:57

Hejsa og tak for hjælpen.
Jeg har i dag været ude og prøve hasle explorer.
Den var lækker at sejle, så har vist besluttet at det bliver den. :D
stef78

Indlægaf Bjarne Poulsen skrevet 24. jun 2008, 22:23

stef78 skrev:Hejsa og tak for hjælpen.
Jeg har i dag været ude og prøve hasle explorer.
Den var lækker at sejle, så har vist besluttet at det bliver den. :D

Hej Stef!

Hvordan går det - er du blevet en kajak rigere?
Brugeravatar
Bjarne Poulsen

Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf stef78 skrevet 25. jun 2008, 17:32

Ja jeg har købt en ysak. Den er lækker og nem at sejle.
Så nu mangler jeg bare at rigge den til. Samt noget fritid.
Men satser snart på at spise flade fra lillebælt. :lol:
stef78

Indlægaf Niels_Riis_Ebbesen skrevet 26. jun 2008, 13:09

stef78 skrev:Men så besluttede jeg mig for at købe en kajak ;)

Hej Stef

Det er mange gange sværere at vælge en god kajak der passer en, end at vælge en god fluestang, men du kan godt drage et par paralleller, for ligesom fluestangen skal passe til ens kastestil og den type fluefiskeri som man dyrker, så skal kajakken passe 100% til ens kropbygning og rostil, og det er ikke noget man kan bedømme på en kort prøvetur. Og derfor er det faktisk ikke ualmindeligt, at folk når at få købt 2 eller 3 kajakker, førend de endelig finder en som passer til dem.

Min erfaring er, at man mindst skal ro en 10-20 kilometer i en kajak, førend man rigtig får fornemmelsen af om den passer til ens krop og rostil, derfor vil jeg anbefale, at du melder dig ind i en kajakklub, hvis det er en velassorteret klub, så har den typisk en 5-10 forskellige kajaktyper i forskellige størrelser, og de klubmedlemmer som har anskaffet sig en privat kajak, er som regel villige til at låne den ud til en prøvetur, på den måde kan du uden de store udskrivninger få prøvet dig frem og finde lige netop den kajaktype som passer til dig.

Det er i hvert fald en meget sikre metode end at gå ind i en kajakbutik, hvor du kun bliver tilbudt et par korte prøveture i to - tre forskellige kajakker.

I en kajakklub kan du også få et kajakkursus til en rimelig pris, i nogle klubber er det helt gratis for nye medlemmer, der er nemlig en lang række sikkerhedsmæssige ting, som det er utroligt vigtigt at du får indøvet, hvis vandet kun er 8-10 grader varmt, så er det jo temmelig vigtigt, at du ved hvordan du i en fart komme op kajakken igen, hvis du skulle være uheldig kæntre, og det er jo også rigtig blæret at kunne lave en grønlædervending.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Niels_Riis_Ebbesen

Indlægaf Niels_Riis_Ebbesen skrevet 27. jun 2008, 10:22

Hej Steef

Jeg beklager at jeg har begået den fejl, at jeg skrev et svar, hvor jeg kun havde læst dit første indlæg, for da jeg havde sendt indlægget kunne jeg se, at du allerede har købt en Ysak, men det ændrer dog ikke på mit råd om, at du bør tage et kajakkursus.

Jeg kunne også læse, at du vil fiske i Lillebælt, og der skal du være meget opmærksom på strømmen, nogle steder kan den være så kraftig, at du ikke selv kan bestemme hvilken retning du vil ro i, der har de senere år været et par redningsaktioner med helikoptere og hele gøje-møjet i Lillebælt, hvor erfarne og trænede kajakroer er havnet i problemer p.g.a. den kraftige strøm.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Niels_Riis_Ebbesen

Indlægaf stef78 skrevet 27. jun 2008, 23:55

Hejsa og tak for rådet. Et kursur et helt klart meningen.
Og ang lillebælt så bliver det nok i det mere sydlige.

Mvh Steffen
stef78

Næste

Tilbage til Kajak