|
▪ Indledning
▪ Behov & Egenskaber
▪ Hav- og kystfiskeri
▪ Kyst- og fjordfiskeri
▪ Sø- og åfiskeri
|
|
Når du for første gang skal ud og vælge en kajak som du vil fiske fra, er der mange spørgsmål som skal afklares. Den største opgave for dig vil være, at gøre dig dit behov klart. Det er kun dig der skal bruge kajakken til fiskeri, som kan vurdere hvilke behov du har. Men vi kan hjælpe med at klarlægge dine behov, ved at opstille kendetegn og egenskabrne for de forskellige kajakkker. Opstillede egenskaber er altid vejledende. Hvordan du oplever de forskellige kajakkers egenskaber, kan kun afgøres ved afprøvning på vandet, hvor du har mulighed for at sammenligne kajakkernes opførsel "in real life".
Som udgangspunkt er du kajakroer, der bare har taget en fiskestang med ud på tur. Tag derfor udgangspunk i en roers vurdering af sine behov, og ikke i hvad du synes ser smart ud. Naturligvis har du brug for en kajak som man kan kaste fra, så dit valg af kajak vil være et fartøj, som er et nummer mere stabil end kajakroerens valg, men fundamentalt set skal dit udgangspunkt være at du er roer.
Generelle forhold omkring valg af kajak
Alt andet lige skal du vælge en større kajak, hvis du er stor, og en mindre kajak, hvis du ikke er så stor. Dels er det vigtigt at sidde godt. Du skal kunne være der med benene, og det kan du ikke i alle kajakker, hvis du har meget lange ben. Du skal også have god kontakt til lårstøtterne i en havkajak, og det får du ikke, hvis kajakken er meget stor i cockpittet, og du ikke er så stor. Hvis du er tung, så er det godt at vælge en kajak med en vis volumen, så du ikke kommer til at ligge for dybt i vandet. Hvis du ikke er særlig tung, så kan en kajak med stor volumen være svær at styre i vind og bølger, hvis den ikke er lastet med bagage, fordi den kommer til at ligge meget højt i vandet. Jo længere og bredere en kajak er, jo mere volumen har den. En mindre person kan derfor ofte med fordel vælge en lidt kortere kajak.
En lang og smal vandlinie giver en højere tophastighed end en kort og bred vandlinie. Ror du i et almindeligt tur-tempo, så er hastighedsforskellen mellem de forskellige kajakker ofte ikke særlig stor. I princippet kan en kort kajak ved lave hastigheder have mindre vandmodstand end en lang kajak, fordi den kan have en mindre våd overflade. Husk, at en lang kajak ikke altid har en lang vandlinie. Mange havkajakker har lange ender over vandet, som jo ikke hjælper på tophastigheden. Tværtimod kan lange, høje ender på kajakken gøre den mere vindfølsom og dermed bremse kajakken. En rund skrogfacon giver en mindre våd overflade og dermed mindre vandmodstand end andre skrogfaconer. Til gengæld vil en rund skrogfacon også være mere ustabil end de fleste andre skrogfaconer.
Et meget glat og stift skrog giver mindre vandmodstand end et blødt skrog med ru overflade. Derfor vil et skrog lavet i glasfiber eller kulfiber alt andet lige normalt være en anelse hurtigere end et skrog lavet i plastmaterialer, som normalt er blødere og mindre glat på overfladen. Forskellen mellem materialerne er dog lille, hvis skrogfaconen ellers er den samme. I praksis findes der mange flere hurtige skrogfaconer i glasfiber og kulfiber end i plast/polyethylen, hvilket er med til at give indtrykket af, at glas-/kulfiber er meget hurtigere end plast, men det er altså en sandhed med visse modifikationer.
En let kajak vil også være lidt hurtigere end en tung kajak. Når først kajakken ligger i vandet og er lastet med både roer og bagage, så betyder kajakkens vægt normalt meget lidt, hvis overhoved noget som helst. En let kajak er primært lettere at håndtere på land - i vandet er det ikke vigtigt, med mindre du er seriøs kaproer.
Konklusion: En lang, smal, glat, let og rundbundet kajak med lave ender og lang vandlinie vil have højere tophastighed og ofte også højere marchhastighed end en kort, bred, tung kajak med en ru overflade og kantet bundfacon. Men en hurtig kajak er ofte også mere ustabil og kan være sværere at styre i vind og bølger, hvis den er meget lang. I forhold til at ro et almindelig tur-tempo er det ikke vigtigt at fokusere meget på hastigheden, men det vil selvfølgelig være rarere at have et godt glid gennem vandet frem for at have en meget langsom kajak - alt andet lige.
Havkajak, hybriden fiskekajakken eller Sit-On-Top?
Havkajakken, hybriden fiskekajakken og Sit-On-Top'en er de tre typer som i langt de fleste tilfælde komme på tale til kajakfiskeri. I sammenhængen kajak og fiskeri er hybriden oftest en kort havkajak med knækspant, men kan i princippet være kombinationer af hvilke som helst fartøjer og deres egenskaber.
Havkajakkens kendetegn og egenskaber
Fysiske forhold
- Fremstilles i både kevlar, galsfiber og plast
- Skrogform inspireret af den grønlandske kajak med opadbøjede ender
- Bunden er ofte rund, men modeller med knækspant findes også
- Skroget er stærkt og konstrueret til last
- Længde typisk omkring 5-6 meter og bredde omkring 55-60 cm
- Cockpit åbning 60-85 cm i længden og omkring 40 cm i bredden
- Vægt 20-30 kg, afhængig af materiale og konstruktion
- Har ofte vipperor monteret.
Finne eller intet system forekommer også
Egenskaber
- Stabil og meget sødygtig
- Hurtig i forhold til hybrider og Sit-On-Top
- Lårstøtte i cockpit giver bedre kontrol i høj sø og ved grøndlænder vending
- Mindre cockpit åbning kan gøre ind- og udstigning mere besværlig
- Sæde med god rygstøtte og hoftestøtte giver bedre komfort
Bagage
- Vandtætte lastrum for og agter
- Kan pakkes med telt, sovepose osv, til langture
med overnatning
- Elastikker og net på dækket til søkort, drikkevarer og udstyr
- Normalt ikke forberedt til fiskeri
Sikkerhed
- Vandtætte lastrum for og agter = mindre vand i cockpittet ved kæntring
- Rimelig stabil i tilfælde af behov for re-entring
- Grøndlænder vending mulig
- Dæksliner til at gribe fat i ved kæntring
- Sæde med god rygstøtte og hoftestøtte giver bedre kontrol
Håndtering på land
- Længde og vægt kan være til besvær
- Bærehåndtag i hver ende
Konklusion
- Robust og sødygtig
- God til langture med oppakning
- God komfort og sikkerhed
- Kan være besværlig at håndtere på land
Hybriden fiskekajkkens kendetegn og egenskaber
Egentlig kan man ikke definere en hybrids kendetegn og egenskaber. I sagens natur er en hybrid en sammensætning af flere forskellige kenedetegn og egenskaber. Sammensat giver det kendetegn og egenskaber i forskellige retninger, hvoraf en af dem er at skabe et fartøj, der opfylder en lystfiskers behov. Da vi lystfiskere har forskellige behov, er der også forskellige hybrider, med de generelle kendetegn og egenskaber for en lystfisker hybrid kajak kan vi godt stille op, og de er - i meget overordnet grad - anført nedenfor.
Fysiske forhold
- Fremstilles i både kevlar, galsfiber og plast
- Skrogformen er ofte i retning af en havkajak, men ikke altid
- Bunden kan være rund eller flad og modeller med knækspant er udbredt
- Skroget er stærkt og konstrueret til last
- Længde typisk omkring 4,5-5 meter og bredde omkring 60-65 cm
- Cockpit åbning 60-85 cm i længden og omkring 40-50 cm i bredden
- Vægt 20-30 kg, afhængig af materiale og konstruktion
- Har enten vipperor monteret,
finne eller intet system monteret
Egenskaber
- Stabil og klarer nogen sø
- Knap så hurtig som havkajakken, men hurtigere end Sit-On-Top
- Nogle hybrider har lårstøtte i cockpit for bedre kontrol i høj sø
- Ofte større cockpit åbning end havkajakken for lettere ind- og udstigning
- Sæde med god rygstøtte og hoftestøtte giver bedre komfort
Bagage
- Vandtætte lastrum for og agter, men oft mindre end i havkajakken
- Nogle kan pakkes med telt, sovepose osv, til langture
med overnatning
- Ofte elastikker og net på dækket til søkort, drikkevarer og udstyr
- Normalt ikke forberedt til fiskeri, men nogle er
Sikkerhed
- Vandtætte lastrum for og agter = mindre vand i cockpittet ved kæntring
- Rimelig stabil i tilfælde af behov for re-entring
- Grøndlænder vending mulig, men kan være mere besværlig end i havkajakken
- Nogle modeller har d æksliner til at gribe fat i ved kæntring
- Sæde med god rygstøtte men ikke altid hoftestøtte
Håndtering på land
- Vægt kan være til besvær
- Oftest b ærehåndtag i hver ende
Konklusion
- Robust og stabil
- God til endagsture
- Nogle modeller også gode til længere ture med begrænset oppakning
- God komfort og sikkerhed
- Kan være besværlig at håndtere på land
|
|



|