Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/kajakfisker.dk/public_html/phpBB3_Forum/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/kajakfisker.dk/public_html/phpBB3_Forum/includes/bbcode.php on line 472
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
KAJAKFISKER.dk • Vis emne - begynder.

begynder.

Rigning - Udstyr - Typer - Transport - Beklædning - Sikkerhed

Re: begynder.

Indlægaf Niels_Riis_Ebbesen skrevet 29. jun 2008, 22:05

Hej Steffen

Nu hvor du har købt en kajak, så kan du jo prøve at sejle et passende stykke ud fra kysten, hvor du ikke kan bunde, her lader du dig så vælte rundt, på den måde kan du nemlig teste om du ved egen hjælp kan komme op i kajakken igen inden for et rimeligt tidsrum.

Hvis du klarer den første prøve, så kan du prøve igen en dag hvor vejeret er lidt halvhårdt, men du skal lige starte med at ro en god distance, så du bliver godt træt i armene, for man kæntrer aldrig i godt vejr og når man frisk, det sker næsten altid i dårligt vejr og når man er blevet halvtræt.

I Danmark er det jo sådan, at vandet er rimeligt varmt fra starten af juni til slutningen af oktober, men hele foråret hvor fiskener er aller mest bidelystne oven på vinteren, der er vandet iskoldt, og skulle man være så uheldig at kæntre, så skal det gå lynhurtigt med at komme op i kajakken igen, for selv om man har en våddragt på, så bliver man meget hurtigt afkølet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Niels_Riis_Ebbesen

Indlægaf Dennis Olsen skrevet 30. jun 2008, 12:39

Hej Steffen !

Velkommen blandt os kajakfisketosser!

Jeg har selv købt kajak i år og er bare taget ud med den, for det er jo ikke så svært igen.
Jeg havde dog sat mig i hovedet at jeg ville på et sikkerhedskursus.

Og det var jeg så på her i weekenden, Jeg havde valgt et 2 dages kursus ("explorer" fra kajakhotellet.dk)

Efter at have været på kurset, som jeg VARMT kan anbefale, kan jeg godt se i bakspejlet at det var lidt tosset
at tage ud "bare såen"

Jeg lærte rigtig meget på kurset om alt fra korrekt ro teknik, støttetag, makkerredning, "wet exit", til følelsen om at hænge på hovedet i kajakken og blive fortrolig med det. (som en lille bonus lærte jeg også grundteknikken i et grønlænderrul, som det lykkedes mig at lave et par stykker af, RET FEDT !)

Hvis du vælger selv at tage ud og "vende kajakken" vil jeg meget anbefale at du har en med som kan redde dig
og evt en der har været på kursus og kan give dig et fingerpeg om hvad du skal og hvad der sker.

God fornøjelse med din kajak, vi glæder os til at høre om nogle af dine erfaringer og fangster ;) !
Venlig fiske-hilsen

Dennis Olsen
Formand
Albertslund SportsfikerKlub
http://WWW.FISKENASK.DK

Det er værd at huske at det ikke er kajakken der skaber fiskeren, Det gælder bare om at komme ud og fiske!!
KNÆK OG BRÆK !
Dennis Olsen

Geografisk sted: Albertslund

Indlægaf Niels_Riis_Ebbesen skrevet 30. jun 2008, 14:08

Jeg vil anbefale et kajakkursus i en kajakklub, de er som regel meget billigere og meget mere grundige.

Alle der sejler i kajak bør kende dette skema http://www.soesport.dk/sw4195.asp - det viser hvor meget tid man har til en redning, hvis vandet er koldt, og bemærk at der i skemaet står, at bevidstløshed indtræffer efter halvdelen af overlevelsestiden, men det står ikke i skemaet, at allerede efter 5% - 20% af overlevelsestiden, der vil ens muskulatur blive så svækket, at man har svært ved at udføre en selvredning.

Og det er jo tankevækkende, da kyster og fjorde byder på det aller bedste fiskeri, på den tid af året hvor vandet er koldest.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Niels_Riis_Ebbesen

Indlægaf Bjarne Poulsen skrevet 20. jul 2008, 22:46

stef78 skrev:Ja jeg har købt en ysak. Den er lækker og nem at sejle.
Så nu mangler jeg bare at rigge den til. Samt noget fritid.
Men satser snart på at spise flade fra lillebælt. :lol:

Hej Stef!

Tillykke med "dyret".

Hvis du har mulighed for det, så skulle du tage til fotos at din tilrigning, så vi andre kan se hvordan du gør det. Det kunne være at der lige var et par guldkorn :-).
Med venlig hilsen

Bjarne Poulsen
Brugeravatar
Bjarne Poulsen

Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Bjarne Poulsen skrevet 20. jul 2008, 22:53

Dennis Olsen skrev:Hej Steffen !

Velkommen blandt os kajakfisketosser!

Jeg har selv købt kajak i år og er bare taget ud med den, for det er jo ikke så svært igen.
Jeg havde dog sat mig i hovedet at jeg ville på et sikkerhedskursus.

Og det var jeg så på her i weekenden, Jeg havde valgt et 2 dages kursus ("explorer" fra kajakhotellet.dk)

Efter at have været på kurset, som jeg VARMT kan anbefale, kan jeg godt se i bakspejlet at det var lidt tosset
at tage ud "bare såen"

Jeg lærte rigtig meget på kurset om alt fra korrekt ro teknik, støttetag, makkerredning, "wet exit", til følelsen om at hænge på hovedet i kajakken og blive fortrolig med det. (som en lille bonus lærte jeg også grundteknikken i et grønlænderrul, som det lykkedes mig at lave et par stykker af, RET FEDT !)

Hvis du vælger selv at tage ud og "vende kajakken" vil jeg meget anbefale at du har en med som kan redde dig
og evt en der har været på kursus og kan give dig et fingerpeg om hvad du skal og hvad der sker.

God fornøjelse med din kajak, vi glæder os til at høre om nogle af dine erfaringer og fangster ;) !

Hej Dennis!

Så vidt jeg husker, så var det vist et af de vigtige punkter i min præsentation i jeres klub :-).

Det er rart at læse, at du har fået en masse ud af kurset. Man skulle næsten indføre sin egen regel om, at når man er ude et par stykker sammen så skulle man slutte sin fisketur af med en exit, re-entry og makker reding etc.

Hvordan går det ellers med huset? Det må gå godt, siden du har mulighed for at tage på et to-dages kursus :-).
Med venlig hilsen

Bjarne Poulsen
Brugeravatar
Bjarne Poulsen

Indlægaf Dennis Olsen skrevet 22. jul 2008, 16:48

Hey Bjarne !

Ja jeg husker noget om det, men du ved jo godt at det gælder om at komme ud og fiske alt det man kan ! :D

Det var virlig et kanon kursus, som jeg er meget glad for at have deltaget på.
Jeg ved ikke lige om jeg har lyst til at afslutte en fisketur som våd, men jeg har aftalt med mine 2 klubvenner
at vi skal tilstræbe en månedlig badetur i kajakken.

jeg tager nok en aftentur imorgen og prøver at dolke lidt flade men i weekenden snupper jeg nok en badetur og træner min grønlænder samt wet-exit. det blir jo vejr til det ENDELIG !!!

Det går godt med huset, jeg er langt fra færdig med at renovere, men verden stopper jo ikke bare fordi jeg har købt hus,
jeg skal jo stadig have et liv for ikke løbe sur i det (og det står jo nok også de næste 40 år så ingen hastværk der :D )
Venlig fiske-hilsen

Dennis Olsen
Formand

Det er værd at huske at det ikke er kajakken der skaber fiskeren, Det gælder bare om at komme ud og fiske!!
KNÆK OG BRÆK !
Dennis Olsen

Indlægaf Bjarne Poulsen skrevet 22. jul 2008, 20:57

Dennis Olsen skrev:Hey Bjarne !

Ja jeg husker noget om det, men du ved jo godt at det gælder om at komme ud og fiske alt det man kan ! :D

Det var virlig et kanon kursus, som jeg er meget glad for at have deltaget på.
Jeg ved ikke lige om jeg har lyst til at afslutte en fisketur som våd, men jeg har aftalt med mine 2 klubvenner
at vi skal tilstræbe en månedlig badetur i kajakken.

jeg tager nok en aftentur imorgen og prøver at dolke lidt flade men i weekenden snupper jeg nok en badetur og træner min grønlænder samt wet-exit. det blir jo vejr til det ENDELIG !!!

Det går godt med huset, jeg er langt fra færdig med at renovere, men verden stopper jo ikke bare fordi jeg har købt hus,
jeg skal jo stadig have et liv for ikke løbe sur i det (og det står jo nok også de næste 40 år så ingen hastværk der :D )

Du kan gi' et ring. Jeg prøver at se om jeg også kan komme afsted onsdag aften: Helsingør.
Med venlig hilsen

Bjarne Poulsen
Brugeravatar
Bjarne Poulsen

Indlægaf Dennis Olsen skrevet 22. jul 2008, 23:42

Nå... vores fisketur blir i weekenden, så er det bare hvor og hvornår men den har vi vist gang i under "ture og arr"

Min "kajakbadetur" blir torsdag aften i ishøj havn

SÅ HVIS DER ER ANDRE DER VIL MED ER I VELKOMNE !

TORSDAG D 24-07-08 KL. 1730 Ved ishøj havn (grusparkeringen for enden af skovvej.)
Jeg regner med at være ude til 1930.
Venlig fiske-hilsen

Dennis Olsen
Formand

KNÆK OG BRÆK !
Dennis Olsen

Foregående

Tilbage til Kajak